Blog

Weg bij een klant.

Geplaatst op 8/09/2014

Door: ViQiT, bij ViQiT

peterMijn vak
Ik ben testconsultant van beroep. Ik word gedetacheerd bij klanten om projecten tot een goed einde te brengen. Na zo’n project ga ik door naar de volgende klant voor een volgend project. Die projecten duren een paar maanden tot een jaar.

Maar soms ook veel langer. Toen ik mijn eerste project kreeg, werd gezegd dat het een half jaar zou duren. Dat project werd na drie weken opgeheven. Ik kon gelukkig doorstromen naar een ander project bij diezelfde klant. Ik had immers net mijn toegangspasje en een werkplek gekregen.

Na dat project succesvol te hebben afgerond verwachtte ik naar een andere klant opzoek te moeten gaan. Maar de klant kon mijn testkennis en opgedane ervaringen goed gebruiken bij een ander project, dat net van start was gegaan. Ook die opdracht kwam tot een goed einde, en heel toevallig bleek ik over kennis te beschikken die op een ander nieuw project ook erg goed van pas kwam. Zo bleef dat patroon zich herhalen en herhalen en herhalen.

Overgekwalificeerd meubilair
Inmiddels zat ik vijfenhalf jaar bij dezelfde klant. Van project naar project, met kennis van het bedrijf, de werknemers en de processen die voor die klant zeer waardevol zijn. Ik ben mezelf gaan afvragen: is die kennis wel waardevol voor mezelf? Heb ik er iets aan als er voor mij geen projecten meer zijn bij die klant?
Natuurlijk wel. Ik heb vijfenhalf jaar werkervaring met veel verschillende mensen, veel verschillende types, projecten, systemen, processen, methodes, enzovoorts. Alleen het gevaar schuilt erin om “meubilair” te worden. De collega’s waarmee je samenwerkt hebben een bepaald beeld van je en het is naar verloop van tijd steeds moeilijker om aan dat beeld te ontsnappen. Je persoonlijke groei wordt beperkt doordat je wordt ingezet op projecten waarvoor je misschien wel overgekwalificeerd bent. De uitdaging wordt minder en je leercurve neemt af. Je probeert je kennis te blijven vergroten door cursussen en opleidingen te volgen, maar die kennis verdwijnt sneller als je het niet kan toepassen op uitdagende projecten.

Een nieuwe uitdaging
Na vijfenhalf jaar bij de klant, vond ik dat het tijd werd om nieuwe competenties op te bouwen. Ik ging op zoek naar een project bij een andere klant en vond een bedrijf dat op bijna alle vlakken verschilde, terwijl het binnen dezelfde branche was. Processen en methodes die voor mij vanzelfsprekend waren, werden daar anders geïnterpreteerd. Ook de cultuur binnen het bedrijf was heel anders. Om dezelfde resultaten te bereiken moest ik op een andere manier te werk gaan. Een manier waar ik nog geen ervaring mee had. Blijkbaar had ik zelf na vijfenhalf jaar ook een te eenzijdig beeld gekregen over hoe projecten verlopen. Ik kon met hulp van collega’s van ViQiT mij hier goed op aanpassen en ook dit project is succesvol afgerond.

Mission accomplished!
Het doel was bereikt. Ik heb nieuwe competenties opgebouwd, veel nieuwe ervaringen opgedaan en mijn kennis over testen en projecten verbreed. Maar ik ben nog niet klaar. Er valt nog een hele hoop te leren en ik ben benieuwd naar de projecten die op mijn pad komen, welke nieuwe collega’s ik zal ontmoeten en tegen welke situaties ik aan zal lopen. Zo word ik eenvoudig beter!


Leave a Reply

Your email address will not be published.