Blog

ETEscape, van idee tot TestNet

Geplaatst op 9/10/2018

Door: Helmi van Winden, Consultant bij ViQiT

Klinkt vast bekend: je hebt een gezellige avond met vrienden en opeens vraag je je af: “Hoe zijn we op dit gespreksonderwerp gekomen?”. Dat gevoel had ik, toen het verzoek kwam om ‘iets’ op te leveren voor TestNet Nieuws. Terugkijkend is het idee voor een exploratory testing escaperoom geboren tijdens de brainstorms met Marco van der Spek, testlead bij PGGM. We wilden het expertiseteam test een nieuwe impuls geven, er moest een meer praktijkgerichte cursus exploratory testing komen en we hadden met het teamuitje een escaperoom gespeeld. Blijkbaar resulteerde dat samen in de conclusie: “We gaan zelf een escaperoom maken!”

Ik vindt dat er veel raakvlakken zijn tussen het spelen van een escaperoom en het uitvoeren van een exploratory test. Je hebt een beginpunt en een einddoel en daartussen in ga je op onderzoek uit. Ervaring is erg handig, maar je kunt niet vertrouwen op je eigen aannames. Niet alles is wat het lijkt en je moet regelmatig verder of anders kijken. Omgevingsfactoren kunnen van invloed zijn, maar tunnelvisie ligt op de loer. Je bent gebonden aan een tijdslot. En tot slot denk je vaak pas achteraf: “Oh, zo grijpt het in elkaar!”. Vandaar dat voor mij de link snel gelegd was. Nu weten wij IT’ers als geen ander; een idee is één, de realisatie is twee. Gelukkig geldt “Google is your friend” èn “Ik heb het nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan”. Ik ben dus in de wereld van de zelfbouw Escaperooms gedoken.

Als snel bleek dat het opzetten van een escaperoom verdacht veel lijkt op het ontwikkeltraject voor een nieuw product. Het begint allemaal met wat marketeers zo mooi vinden: het mappen van de customer journey. Met andere woorden: ik ben in de huid van een escaperoomspeler gekropen en heb een basis scenario bedacht. Wat wordt de setting, welke problemen moeten worden opgelost, wat wordt de ontknoping en hoe leg ik voor anderen de link met exploratory testing? Het leverde een storyboard op met alle acties, reacties en benodigde rekwisieten samengevoegd tot een spelverloop. Helaas bleef het daar voor een aantal maanden bij. Er was even geen ruimte en prioriteit om de ideeën verder uit te werken, laat staan te ontwikkelen. ETEscape kwam onderaan de backlog terecht, maar bleef in mijn achterhoofd zitten.

Begin deze zomer kreeg ik de kans om nieuw leven in te blazen in de escaperoom en toen begon het echte werk. Het basis scenario moest worden opgesplitst in kleinere deelproducten en die verder uitgewerkt. Wat hebben we nodig, kunnen we dat zelf maken, zo ja hoe dan en zo nee waar halen we het dan vandaan? Waar je normaal voor je klanten zoveel mogelijk obstakels weg wil nemen, leg je er in een escaperoom juist zoveel mogelijk neer. En om de link met IT en ET vast te houden, wilde ik wel een aantal digitale onderdelen. Genoeg te doen dus, gelukkig was het niet moeilijk om mijn collega’s bij ViQiT net ze enthousiast te krijgen. Remco had direct een beeld bij de benodigde app, Claudia dook in de inrichting van de hardware en Paul gooide zijn audio talenten in de strijd. Angela, Anwar, Bas, Bianca, Charles, Claudia, Erik, Gilbert, Jabik, Karlijn, Matthias, Michael, Nico, Paul en Peter waren gaarne bereidt om de verschillende versies te testen en kwamen met waardevolle feedback. Met elke nieuwe versie groeide de ETEscape.

Ik was nog wel eens bang, dat we het niet voor elkaar zouden krijgen, maar wat was het leuk om dit te doen! Aan de ene kant was ik ‘gewoon’ bezig met productontwikkeling. Aan de andere kant voelde ik mij scenarioschrijver, regisseur en producent in één. En nu sta ik aan de vooravond van de première, spannend. Na de laatste try-outs gaan we bij het TestNet najaarsevent de planken op. En als het daar aanslaat gaan we het land in, op locatie bij klanten. Ik hoop dat de spelers er net zo veel plezier aan zullen beleven als ik (en frustratie want het blijft natuurlijk wel een escaperoom).