Blog

Context Driven Clichés

Geplaatst op 4/07/2016

Door: ViQiT, bij ViQiT

olafHerken je het volgende? De laatste jaren hoor ik vaak de woorden ‘Context Driven’ als het om ontwikkelingen in de ICT gaat. Kennelijk geven degenen die het gebruiken aan dat ze bij hun activiteiten veel rekening houden met de context ofwel de totale omgeving waarin hun activiteiten plaatsvinden. Alsof voor die tijd niemand daar rekening mee hield praten ze over het belang van de omgeving en de manier waarop hun producten, diensten en processen daarop moeten aansluiten.

Ik vraag me weleens af waarom mensen ervoor kiezen een open deur in te trappen en dan ook nog eens roepen hoe goed men bezig is. Maar wat nog erger is: mensen gaan het naroepen. Iedereen praat elkaar na en voor je het weet is de nieuwste hype geboren. Een hype die men volledig uitwringt door bijvoorbeeld consultants die niet zullen nalaten het grote belang van deze ontwikkeling te benadrukken. U kunt echt niet meer zonder!

Oude wijn nieuwe zakken. Oude wijn in Agilezakken. Oude wijn in verbleekte zakken…

Kennelijk wel marketingpotentieel

Context Driven testing is hier een voorbeeld van, een overgehypte loot aan de Agile boom. Het leuke is dat er ook niets mis mee is, met je bewust zijn van de omgeving waarin je je werk uitvoert. Wat ik jammer vind is dat veel mensen zich in deze ontwikkeling laten meezuigen. Hard mee rennen met de nieuwste hype.

Loont dat dan? Mogelijk. Een voorspelling van de ontwikkelingen voor de komende jaren, waarin we ons bezig gaan houden met:

  • Context Driven Requirements engineering;
  • Context Driven Applicatie Beheer;
  • Context Driven Regievoering;
  • Context Driven Projectmanagement;
  • Context Driven CRM;
  • Context Driven Innovatie;
  • Context Driven Migratie;
  • Context Driven Whatever, etc.

Wat zegt u? Dat deden we al lang? Dan hebben we kennelijk niet goed opgelet.

Laten we nou toch gewoon eens aan het werk gaan. En ja, werk, zoals de goeden onder ons altijd al deden Context Driven. Of Risk-Based. Of Business Case-Driven. Maar hou alsjeblieft op met die goedkope semantische trucjes. En doe niet zo interessant als je toch weer hetzelfde kunstje uitvoert. Daar wordt het kunstje niet beter van. Probeer eens eenvoudig beter echt toegevoegde waarde te creëren. Misschien minder herkenbaar voor u en anderen, wel effectief!


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *